sunnuntai 16. lokakuuta 2016

Spekulointia



Sunnuntaita kutsutaan lepopäiväksi.
Lepopäivinä on usein aikaa perehtyä maailmaan paremmin. Mutta lepopäivinä pitää välttää asioita, jotka veisivät voimia turhaan.
Viimeinen lause viittaa kuvien tekemiseen :).

Päivän hauskin uutinen oli, että Trump vaatii Clintonia Doping-testiin. Onko Trumpilla ollut silmää seurata Norjan toivon doping käryä, vai yrittääkö hän vain osoittaa, että Clinton olisi heikko ja kykenemätön ihminen ilman piristeiden tuomaa apua?

No oli miten oli, Norjalaisten epätoivoinen yritys peittää todennäköinen fakta doping-aineiden käytöstä omalla urheilusarallaan on varsin epätoivoisen tuntuista. Jos miettii, että Venäjällä käytetään aineita ja tämän jälkeen pohtii, miten Norjalaiset voittavat Venäläiset kanssakilpailijansa, voi mielessään pyöritellä kysymystä, onko kaikki oikeasti puhdasta?

"Tuohan on samanlaista loan heittämistä ilman perusteita, kuten Trump tekee Clintonin suhteen," Maiju heittää huoneen varjoista tekstiäni kommentoiden.

Nyökkäilen.
"Olet oikeassa. Niin on. Spekuloiminen asioilla on mielenkiintoista. Ihminen on rakennettu spekuloimaan. Se tekee meistä ihmisiä," sanon.

"Ja minusta näyttää, että ihmissuhteilla spekuloiminen on vasta kivaa sinun ja monen muun mielestä," Maiju pohtii nurkkauksestaan," Se varmaan perustuu siihen, että ihmisten ajatuksia ei voi lukea, joten sitä pelkää kaikenlaista... ja pelosta seuraa kaikenmaailman uskomuksia. Ja pelkoja näkyy todella olevan. Ja uskomuksia. Ja niitä on jopa kiva käyttää hyväkseen, kuten vaikka tuo Trump tekee. Mitä luulet? Olenko oikeassa?"

Nielaisen.
Maijun sanat vievät minua taaksepäin elämässäni. Aloin mielessäni käymään läpi listaa naisista, joiden kanssa orastavan suhteen olin joskus spekuloinnilla pilannut.
Ensimmäisenä tuli mieleen tietenkin K. kaukaisesta menneisyydestäni.

Silloin olin tuntenut todellista rakkautta.
Se oli ollut tunne, jota kovasti myöhemmin olin kaivannut ja pelännyt. Tunne, jonka olen piilottanut sieluni ytimeen vankilaan, josta se ei pääse minua enää koskaan piinaamaan.

"Niin tunnustan. Minä olen kyllä spekuloinut elämässäni," sanon Maijulle," Tiedätkö mikä on ollut yksi pääspekuloinneistani?"

"No mikä?" Maiju kysyy.

"Nuorempana halusin uskoa, että olen pelkkä surkimus," sanan surkimus kohdalla en voinut kuin naurahtaa, sillä viittaus tämän blogin nimeen oli mielestäni hupaisa," Olen usein spekuloinut ajatuksella olenko minä se oikea toiselle. Varsinkin kun tapasin erään, jonka nimi alkaa kirjaimella K. spekuloin tätä paljon. Tulin siihen tulokseen, että olen pelkkä paska ja hoidin asiat, niin että K pakeni minua kauas."

"Miksi ihmeessä," Maiju kysyy silmät ympyräisinä.

Kohautin olkapäitäni.

"Uskoin minusa olevan vaikka mitä vikaa, mutta ehkä asia liittyi kuitenkin kokemattomuuteeni. Uskoin silloin, että elämässä on se täydellinen rakkaus - ja kaiken pitää olla täydellistä. Mutta en osannut luoda täydellisyyttä. Olin ollut vuosia melkoisen koulukiusaamisen alla ja minua oli henkisesti viety vai alaspäin. En minä osannut toimia naisen kanssa oikein," huomaan kyyneleen vierivän silmästäni.
"Oikeasti, olin ihan pihalla. Minua pelotti. Olin täynnä hormoneja, jotka huusivat juuri K:n seuraa. En osannut ajatella ketään muuta kuin häntä. Ja en tiennyt, miten lähestyä häntä. "
"Huvittavinta oli, että hän tiesi minun rakastuneen. Luulen, että hän tuli pitkään puolitiehen vastaan, mutta kyllä sain asia pilattua ennen kuin mikään meni pidemmälle," naurahdin.

"Näin myöhemmin olen pohtinut, että menetinkö mitään muuta kuin mahdollisuuden päästä sänkyyn K:n kanssa. Tarkoitan tällä, että jos meistä kahdesta olisi tullut pari, niin millainen elämästäni olisi tullut? Ehkä tylsä?"

"Miten niin tylsä?" Maiju sanoi,"Etkö sinä pidä elämääsi tylsänä jo entuudestaan?"

"Niin.... Minulla on ollut todella tylsiä kausia... tai olen kokenut ne tylsiksi, mutta oikeasti... jos elämääni pohtii, niin kuinka moni on liftannut Norjan pohjoisemmasta pisteestä Afrikan eteläisempään pisteeseen?"

Maiju hymyilee ja nyökkää. "Ei moni."

"Sekin oli paikoin aika tylsää hommaa, mutta toiselta kantilta katsoen ei." sanon ja jatkan:" On spekulointia nähdä jokin matka jännänä ja kivana juttuna. Spekuloinin lopputulos tulee omista odotuksistaan. Jos koskaan ei ole tehnyt mieletöntä matkaa täynnä vaaroja ja tyhmän rohkeita tilanteita ja suoranaista hulluutta, niin helpolla spekuloi romanttiselta kantilta asiaa."

"Tuo äskeinen tarinani K:stakin oli pelkkää spekulointia. Minulla on toinen teoria. K:lla oli jo poikakaveri jossain, ja hän vain oikeasti nauroi käyttäytymiselleni. Tämä spekulointi perustuu tiettyihin ei minulle tarkoitettuihin keskusteluihin, joita jossain vaiheessa kuulin."

"Eli meidän elämämme on pelkkää spekulointia, koska emme voi täysin luottaa muihin ihmisiin. Tai puhun nyt itsestäni. Minä en voi täysin luottaa muihin ihmisiin. Spekuloin että on olemassa ihmisiä, jotka oikeasti pystyvät näkemään muiden ihmisten läpi ja ymmärtämään heitä aivan toisella tavalla kuin minä pystyn. Heidän ei tarvitse luottaa muihin, koska asialla ei ole merkitystä. He tietävät, miten toiset ihmiset käyttäytyvät ja osaavat ennakoida ja toimia aina oikein."

"Oliko tämä sunnuntai-aamun filofosointia?" Maiju kysyy.

"Itse sinä aloitit," huomautan Maijulle." Sinusta harrastin samanlaista spekulointia kun Trump."

Maiju höhähti:" Sinähän tunnustit juuri tefantasia, filosofia, miehet ja naiset, mielikuvitus, sarjakuva, suhteetkeväsi niin."

"No, joo. Niin tunnustin. Jatketaanko aamua?" sanon.

"Jatketaan vaan," Maiju sanoo.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti